U bevindt zich hier: Home > Tips en Tools > Nieuwe gewoontes

Nieuwe gewoontes

Nu je hebt besloten om je alcoholgebruik aan te pakken, is het goed om te bedenken hoe je dat gaat doen. Hoe krijg je het voor elkaar om te minderen of te stoppen? Het aanleren van ander gedrag kan je hierbij helpen.

Ander gedrag kan inhouden dat je bepaalde situaties of personen gaat vermijden of door het zoeken van afleiding door even iets anders te gaan doen. Daarnaast is het belangrijk om jezelf te belonen als het je gelukt is om je doel te behalen.

Jouw nieuwe gedrag moet wel goed bij je passen. De volgende vragen helpen je om voor jou helpend ander gedrag te bedenken;   

1.     Verleidende situaties vermijden:

Het kan handig zijn om voorlopig bepaalde plaatsen of bepaalde mensen te vermijden. Of om niet met veel geld op zak de stad in te gaan, of feesten te bezoeken. Want anders wordt de verleiding om toch te drinken misschien te sterk. Bedenk welke plekken of personen wil je voorlopig even uit de weg gaan? Wat en wie ga je vermijden?

2.     Afleiding zoeken

Als je toch zin hebt om alcohol te drinken, kun je ook even iets heel anders gaan doen. Dat leidt je af. Wat kun jij gaan doen om jezelf af te leiden, zodat je niet gaat drinken? Probeer ten minste drie dingen te bedenken.

3.     Belonen

Als het je lukt om je doel te halen, is het goed om jezelf een plezier te doen, jezelf voor die prestatie te belonen. Onze hersenen zijn immers dol op beloningen.  Waarmee kun jij jezelf belonen? Iets leuks gaan doen? Iets kopen? Dat kan je stimuleren om het nieuwe gedrag vol te houden.

Succes!

Bij vragen neem contact op met het “fris de zomer in’Team via: frisdezomerin@tactus.nl